UBAB:s betongbok

Ett hållbart byggsystem

UBAB, Ulricehamns Betong AB är ett familjeföretag under stark utveckling med flertalet prestigeuppdrag på meritlistan – Gothia Towers i Göteborg och Nya Arkitekturskolan på Kungliga Tekniska högskolans campus i Stockholm för att nämna några. IPM Ulricehamn är mångårig partner i strategiska kommunikationsfrågor: från organisationsstyrning till digitala plattformar.

Arbetsprocess

IPM:s erbjudande, steg 1

Insikt & strategi

UBAB:s ledningsgrupp och IPM Ulricehamn arbetade inledningsvis med att förvalta och förädla den stora kompetens kring effektivare byggprocesser som fanns i företagets dna. Det ledde till en rad insikter som dels kunde appliceras rakt i verksamheten som styrverktyg, dels förpackas som ett tydligare och mer attraktivt erbjudande.

IPM:s erbjudande, steg 2

Design & innovation

UBAB uppvisade samma mönster som många andra specialistverksamheter vi stöter på – det är lätt att bli hemmablind, det vill säga att ta unik kompetens som självklarheter. Ta logistik som ett exempel. Att få ex antal hundra ton betongelement på rätt plats i rätt tid till ett bygge där varje försenad minut kostar stora pengar låter kanske som en hyfsad utmaning. Addera då rusningstrafik och en av Göteborgs snårigaste trafikknutar så pratar vi logistisk kompetens i världsklass. Lösningen blev att förpacka alla ”självklarheter” till en affärsdriven process som kunden kan förstå och uppskatta – ett helhetserbjudande i sex steg med det självklara namnet ”Ett hållbart byggsystem”.

IPM:s erbjudande, steg 3

Sälj & marknadsföring

Vårt samarbete har resulterat en rad olika verktyg – förutom erbjudandet/processen ”Ett hållbart byggsystem” så har vi även producerat en handbok för det interna livet på UBAB. I skrivande stund arbetar närmare 300 personer från 27 (!) olika nationer tillsammans och det kräver en kristallklar vägledning då företagets käpphästar är kostnadsmedvetenhet, pålitlighet, kreativitet och nytänkande. Vårt senaste projekt tillsammans är en ny sajt – anpassad för dagens digitala kravspec och kundpreferenser.

Kontaktperson

Jesper Fritzson, VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

Jesper Fritzson

VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

0321 - 53 14 06
jesper@ipmulricehamn.se
LinkedIn-profil