Uponor mässmonter

Från att sälja rör till att erbjuda komfort

Marknaden är under ständig förändring; nya aktörer tar plats och kunden blir allt mer kunnig och krävande. Uponor VVS tog tjuren vid hornen och utmanade självbilden som ”marknadsledare” genom ett årslångt internt projekt. Det resulterade inte bara i ett tydligare erbjudande och nya affärer – utan även i ett styrverktyg för att jobba mot samma mål i hela organisationen. IPM Ulricehamn var initiativtagare och vägledare under hela processen.

Arbetsprocess

IPM:s erbjudande, steg 1

Insikt & strategi

Skillnaden mellan plaströr som transporterar vatten – och trygg komfort för hus och hem är naturligtvis milsvid. Uponor VVS och IPM Ulricehamn arbetade tillsammans fram ett värdebegrepp för att bygga den framtida affären: Premium Comfort Solutions. Och premium som i ett mer ödmjukt lyssnande till kundens önskemål snarare än lyx och överdåd. Premium-begreppet blev också den röda tråden internt: hur kan vi jobba effektivare mellan avdelningarna eller mot kollegorna för att enklare uppnå en bättre kundupplevelse?

IPM:s erbjudande, steg 2

Design & innovation

Tillsammans med ledningsgruppen utvecklade IPM Ulricehamn nya interna strukturer och en grafisk identitet som matchade bolagets nya värderingar. Med digitala verktyg som interna bloggar kunde hela organisationen följa varje avdelnings utveckling och satta målbilder i att erbjuda ett bättre premiumerbjudande. Metodiken är idag ett stående inslag i den dagliga verksamheten.

IPM:s erbjudande, steg 3

Sälj & marknadsföring

En avgörande del i utvecklingen av det nya erbjudandet var vvs-installatörerna som monterar Uponors lösningar på fältet. För att knyta de bästa till företaget skapades en unik certifiering: Uponor Premium Installer. Merparten av dessa är småföretagare med begränsade ekonomiska möjligheter, vilket också var nyckeln till samarbetet. Valde de att certifiera sig under Uponor-flagg fick de hjälp med marknadsföring, profilering och regelbunden spetsutbildning. Idag finns Premium Installers från Simrishamn i söder till Jukkasjärvi i norr. IPM Ulricehamn utvecklade koncept, grafisk identitet, digital plattform och säljverktyg.

Kontaktperson

Catharina Nord, Ägare, projektledare & säljansvarig

Catharina Nord

Ägare, projektledare & säljansvarig

0321 - 53 14 13
catharina@ipmulricehamn.se
LinkedIn-profil