Cleaneras style guide

Nykomling med tydlig värdegrund

Det hör inte till vanligheterna att IPM Ulricehamn får vara med från absoluta begynnelsen med ett företag men i fallet Cleanera var vi nästan med i förlossningssalen om liknelsen ursäktas. Extra roligt är också att Cleanera är ett bolag med både stort patos och etos. IPM Ulricehamn är strategiska gudföräldrar till det nystartade serviceföretaget som tänker förändra vår syn på städtjänster och yrket städare i synnerhet.

www.cleanera.se

Arbetsprocess

IPM:s erbjudande, steg 1

Insikt & strategi

Big Bengts barnbarn, bröderna Emil och Philip Erlandsson är inga vanliga entreprenörer. Driver man framgångsrikt en äventyrspark i mörkaste Småland med vilda västern-tema så är man helt enkelt av ett annat skrot och korn än de flesta av oss andra. Och ska man bygga ett städbolag från grunden så ska det drivas av helt andra premisser än gängse branschstandard. Basta! High Chaparral är sedan tidigare kunder till oss på IPM Ulricehamn och vi fick därför förtroende att utveckla det nya företaget tillsammans med ledningsgruppen. Här fick värderingarna snabbt ta lead: Cleanera skulle utmana såväl bransch som förlegade synsätt och skapa en företagskultur som stärker människor och bygger broar.

IPM:s erbjudande, steg 2

Design & innovation

Tillsammans drog vi upp riktlinjerna för en ny typ av städaktör där värdegrunden var central – inte bara genom tjusiga floskler, utan som ledstjärna i varje del av det nya bolaget. Från en omisskännlig tillika stolt företagsprofil i kanariegult och lila till en professionell hantering av såväl uppdrag som utbildning. Det resulterade i en unik modell för hur Cleanera erbjuder sina tjänster och en egen plattform för utbildning och karriärsutveckling riktad mot både befintliga som nya medarbetare. Cleanera-akademin kommer att ha en multikulturell approach då många potentiella medarbetare kommer från andra länder. Tanken är därför att hålla utbildningar på flera språk för att medarbetarna enkelt ska kunna lära sig yrket och snabbare bli en del av det svenska samhället. Forskning visar också att man snabbare lär sig andra språk (som svenska) om man samtidigt undervisas i sitt eget modersmål. Det ska vara lätt att göra karriär på Cleanera oavsett vem man är och vilket land man kommer ifrån.

IPM:s erbjudande, steg 3

Sälj & marknadsföring

IPM Ulricehamn har utvecklat en sajt och ett antal enkla säljverktyg för att påbörja företagets varumärkesresa och försäljningsarbete, såsom varumärkesplattform och grafisk identitet. Håll utkik efter gula elbilar från BMW!

Kontaktperson

Jesper Fritzson, VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

Jesper Fritzson

VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

0321 - 53 14 06
jesper@ipmulricehamn.se
LinkedIn-profil