World Cup Ulricehamn, bildekaler

Värdskap i världsklass

Kan en liten västsvensk småstad arrangera en världscup i längdskidåkning? Ja, om hjärtat är lika stort som förberedelserna är ambitiösa. World Cup Ulricehamn 2017 är sagan om det omöjliga som blev möjligt, om lokala eldsjälar med stora visioner, om en idrottsstad som slöt sig samman för att sätta Ulricehamn på kartan. Inte så lite stolta har vi på IPM Ulricehamn varit med sedan första penseldragen. Numera med titeln Marcom Partners.

Arbetsprocess

IPM:s erbjudande, steg 1

Insikt & strategi

Genom att vända på perspektiven och låta utmaningarna bli till fördelar skapades en satsning som tagit skidvärlden med storm. IPM Ulricehamn och organisationskommittén arbetade inledningsvis med att sätta en övergripande strategi där både upplevelsen och värdskapet var centralt. Kunde södra Sverige bli en angelägenhet för skidsport? Geografiskt, demografiskt och logistiskt var Ulricehamn en organisatorisk dröm. Ny motorväg, nära till flygplats och hamnar, nära till en potentiell storpublik och ett växande skidintresse i hela regionen. Med erfarenhet från tidigare arrangemang, en elitförening i form av UIF i ryggen och med unika multisportanläggningen Lassalyckan som bas skapades en ansökan som stack ut; innehålls- som formmässigt. Och de som fattade besluten på Fédération Internationale de Ski gillade vad de såg.

IPM:s erbjudande, steg 2

Design & innovation

IPM Ulricehamn utvecklade därefter ett komplett profilprogram för World Cup Ulricehamn – från logotyp och stationary till funktionärskläder och bildekaler. En första version av worldcupulricehamn.com är också framtagen där fokus i dagläget är att rekrytera funktionärer till den växande organisationen. Vidare har även företagsnätverk skapats i syfte att utveckla nya affärer under gemensam varumärkesflagg. Ett nätverk som sträcker långt utanför Ulricehamns gränser.

IPM:s erbjudande, steg 3

Sälj & marknadsföring

Dagens elitidrott behöver också ett professionellt affärsmannaskap där IPM Ulricehamn bidrar med expertis. En stor del av marknadsföringsarbetet sker i utvalda sociala kanaler där vi arbetar såväl som rådgivande partner som skrivande redaktion. Ett modernt och attraktivt förpackat sponsringskoncept har dessutom utvecklats. Sedan tidigare har vi även hjälpt stadens stora skidhjältinna Hanna Falk med sin kommunikationsplattform – som nu ser fram emot att visa världen sin talang på hemmaplan.

Kontaktperson

Jesper Fritzson, VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

Jesper Fritzson

VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

0321 - 53 14 06
jesper@ipmulricehamn.se
LinkedIn-profil