Swedteams katalog 2016

Vitalisering av jaktaffär

Swedteam i Länghem är ett anrikt familjeföretag som säljer moderna jaktplagg över hela Europa. Med nya ägaren och vd:en Ulf Segerqvist vid rodret har företaget tagit ytterligare kliv framåt och ambitionerna är att expandera ytterligare. IPM Ulricehamn är partner på den resan och erbjuder strategisk hjälp när nu bolagets varumärke ska vitaliseras. Målet är att ta en tydlig kunskapsposition som auktoritet på funktionella plagg för svensk jakt.

www.swedteam.se

Arbetsprocess

IPM:s erbjudande, steg 1

Insikt & strategi

Hur köper människor jaktplagg idag och vilka produkter skapar långsiktig lönsamhet? Är jägare nödvändigtvis alltid en medelåders man? Vem är nyckelkunden i Swedteams expansionsplaner: den internationella agenten, återförsäljaren eller slutkunden ute på jaktpasset? Frågorna var många då IPM Ulricehamn och ledningen för Swedteam planerade för framtiden. Inledningsvis fokuserades arbetet till kartläggning av slutkundernas behov, bland annat genom djupintervjuer. Sortimentet förenklades och tydliggjordes därefter utifrån verkliga kundbehov. Här las också första byggstenarna till ett nytt, uppdaterat och vitaliserat Swedteam där affären kunde utvecklas både genom ökat förtroende bland handlare och varumärkesbygge på plats (Swedteams gröna Landrover Defender är numera en lika bekant som uppskattat inslag på allehanda jaktträffar landet runt).

IPM:s erbjudande, steg 2

Design & innovation

Swedteams nya site blev navet i förändringsresan där både handlare och jägare snabbt och enkelt kan orientera sig i sortimentet utifrån dagens jaktbehov. Här kan man också få hjälp att klä sig rätt – kunskap man aldrig kan få nog av i ett såpass ombytligt klimat som Sverige. Bakom tipsen ligger en medveten satsning på att bjuda in extern kompetens. Swedteam har också ett eget testlag av erfarna jägare för att verifiera att varje plagg tas fram med ett syfte. I teamet ingår bl a Helena Lyckoskog, hundförare och viltvårdare. Man har även ett samarbete med vildsvinsexperten Mikael Tahm.

IPM:s erbjudande, steg 3

Sälj & marknadsföring

Förutom översyn av sortimentet har även det praktiska samarbetet mellan Swedteam och återförsäljarna utvecklats för att bättre passa morgondagens kravbild. Införsäljningen sker idag mer likt modern retail där viktiga nyheter presenteras tidigt och förenklat för att underlätta arbetet – och under hela året. Modern jakt är numera ett åretruntfenomen och en aktiv livstil vilket kräver en helt annan bearbetning och närvaro. En stor del av dialogen med slutkunden sker idag även på sociala kanaler som Facebook där Swedteam regelbundet delar såväl intervjuer med jägarprofiler som produktnyheter.

Kontaktperson

Jesper Fritzson, VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

Jesper Fritzson

VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist

0321 - 53 14 06
jesper@ipmulricehamn.se
LinkedIn-profil