IPM logotyp
Mobiltelefon i närbild

När världen förändras i en rasande takt innebär det många helt nya utmaningar för dig som företagare. Kunderna köper annorlunda, prispressen blir större, tillgången till information är stor och kommunikationen sker i nya kanaler. Det blir enkelt för kunderna att hitta alternativa leverantörer vilket resulterat i en större prispress, där ditt varumärke får en större betydelse för att urskilja dig från konkurrenterna.

En stor roll i detta spelas av digitaliseringen, som satt bollen i rullning vad gäller nya möjligheter, men som också öppnat upp för en mer global marknad med nya konkurrenter. Hur du ska lyckas stå stark i denna digitaliserade värld, men kanske framför allt hur du ska dra nytta av den, är frågor som du nu behöver besvara.

För nybörjare1-3 min läsning


Blogginlägg: Jobbar du i flera olika kanaler? Då ska du använda ett korrekt utformat PIM!

Läs blogginlägget

För nyfikna1-3 min läsning


Blogginlägg: Finns ingen anledning att inte tänka mobilt

Läs blogginlägget

För intresserade2-5 min läsning


Guide: 7 steg till hur du skapar ett lyckat PIM

Ladda ner guide
Bli mer lönsam med digitalisering

Bli mer lönsam med digitalisering

I och med digitaliseringen är det enkelt för dina kunder att själva leta fram de bästa lösningarna till det bästa priset. Med det följer en ökad prispress som gör att du kan behöva lyfta andra värden. Men med en väl fungerande digitalisering har du också möjligheten att bli mer effektiv och samtidigt mer konkurrenskraftig.

För en lyckad digitalisering behöver du sedan spetsa det budskap som ska kommuniceras i alla dina kanaler. Här gäller det att lyfta ditt varumärke och din expertis för att på så sätt göra lågprisaktörer till icke-konkurrenter.

Problemet med digitalisering är att det är som en stor skog av utmaningar och möjligheter. Var ska jag börja? Vi guidar dig.

50% av all internetanvändning sker i dag via mobil

Större krav på användarvänlighet

En grundläggande del i detta är att ha en väl fungerande sajt, och ett allt större fokus ligger på mobilanpassning. Sedan cirka ett år tillbaka har Google bestraffat sajter som inte är mobilvänliga, dvs sajter som inte är anpassade för mobila enheter. Runt om i världen idag finns runt fem gånger fler smartphones än datorer och vi är allt fler som spenderar tid i appar eller på Internet via våra mobila enheter istället för via desktop. Responsiva sajter som fungerar på alla plattformar är därför numera ett måste.

För att kunna digitaliseras måste också våra informationssystem med exempelvis produktinformation vara väl strukturerade. Väl utformade PIM-system får därför en större betydelse.

Digitaliseringen kan också innebära helt nya arbetsmiljöproblem. Vi är numera vana vid att allt vi möter digitalt är både snabbt och användarvänligt. Har vi då gamla, dåligt fungerande system på jobbet kan det bli ett stort störningsmoment i det dagliga arbetet. Det kan handla om allt från interna system och kundtjänst till hur vi stämplar in och ut.

Vill du ta reda på om din sajt är användarvänlig? Ladda ner vår guide: "Hur bra fungerar din sajt?".

Kostnader för ineffektiv och oanvändbar IT är 10-12 miljarder/år

Vad händer nu?

Vi träffas och ser tillsammans över ert behov på digitaliseringsingområdet. En bra grund är att utgå från er sajt – hur ser användningen ut och var finns problemen och möjligheterna? Vi analyserar hur sajten kan skapa nytta för din verksamhet och leda dig närmre dina verksamhetsmål.

Har du delar av verksamheten som du vill effektivisera och göra mer lönsamma? Då kan digitalisering vara en väg dit. Vi hjälper dig att reda ut hur du ska gå tillväga.

Kanske är det sociala medier eller andra nya kanaler som du vill ha hjälp med? Vi sätter upp en plan utifrån ditt nuläge och hjälper dig att snabbt och enkelt komma igång.