Ökat kundinflöde via onlinekanaler

Anton Petersson och hans två anställda är tillsammans Ulricehamns Trädfällning. Företaget gör det mesta inom trädfällning och skogsvård, allt från att ta bort träd och buskage i villaträdgårdar till avverkningsjobb i skogen.
– Vi kan det mesta men vår specialitet är trädfällning i bebyggt område, framför allt besvärliga träd, säger Anton Petersson.

 

Föreläsning väckte intresset

Tidigt 2020 besökte Anton en företagsdag hos Wengbrands redovisning i Ulricehamn. Där hörde han Sofia Johansson och Adam Halldén från IPM Ulricehamn hålla en kort föreläsning om onlinemarknadsföring. Han blev nyfiken och tog en kontakt.
– Jag hade inte så höga förväntningar och jag trodde framför allt att det skulle vara för dyrt för oss som är ett litet företag, säger Anton.
Ett halvår senare har den klättrande trädfällaren en helt annan bild.
– Det måste jag säga. Jag är väldigt positivt överraskad över att ganska små marknadsföringsinsatser kan ge så stor effekt. Det ringer så mycket kunder nu att jag knappt hinner såga, skrattar Anton.

– Arbetet är upplagt så att Ulricehamns Trädfällning ”prenumererar” på tjänster för en fast månadsbudget. Med vår expertis och Antons input avgör vi vad vi ska satsa på under olika perioder av året. Mycket av framgången ligger i samarbetet, säger Sofia Johansson, Online Marketing Manager på IPM Ulricehamn.

Stark tillväxt i grannkommunerna

Ulricehamns Trädfällning har ökat kundstocken både i Ulricehamns kommun och i närliggande kommuner. Att sprida sig mot Borås, Jönköping, Falköping och Tranemo var ett starkt önskemål när marknadsföringssamarbetet inleddes.
– Det är väldigt tydligt hur kunder i framför allt Borås fått upp ögonen för oss. För oss har det utan tvekan varit värt varenda krona att köpa den här typen av tjänster. Jag har ända sedan jag startade firman haft ambitionen att växa och som det känns nu finns det möjlighet att anställa inte bara en, utan flera, personer framöver, säger Anton.

”Alla tjänar på att synas mer online”

Adam Halldén, Inbound Marketing Specialist på IPM Ulricehamn, tycker att caset Ulricehamns Trädfällning visar att alla typer av företag har nytta av att synas online.
– Onlinemarknadsföring låter invecklat och det är många buzzwords. Det allting handlar om är att titta på företagets situation idag och vart de vill. I Antons fall handlade det om att visa vad Ulricehamns Trädfällning kan och få folk att höra av sig till honom. Vi har kunnat hjälpa honom med det. Att han och hans kollegor sedan är överjävliga på att fälla träd skadar ju inte.

 

IPM:s sommarerbjudande: kostnadsfri rådgivning – onlinemarknadsföring

Det ingår i månadsupplägget:

Sajtförbättringar

En översyn och uppdatering av företagets sajt som Anton själv byggt med verktyget Wix, inklusive fotografering av personal och verksamhet.

Sociala medier

En plan för sociala medier (Facebook och Instagram) har arbetats fram av IPM. Ett samarbete kring innehållet i sociala medier där IPM och Anton båda producerar.

Betald annonsering

Målgruppsstyrda onlinekampanjer (i Facebooks nätverk) och SEM (i Googles nätverk) i det geografiska område som Anton vill nå. Betald onlinemarknadsföring är extra effektivt när både målgruppen och geografin är begränsad.